Autismul virtual la copii. Ce este și cum se vindecă

Dacă al tău copil petrece prea mult timp în fața ecranelor, ar trebui să fii foarte atentă la acest aspect. Din păcate, copiii expuși prea mult la mediul virtual riscă să dezvolte o tulburare din spectrul autist, numit de specialiști „autism virtual”. Acest lucru se explică prin dependența de ecrane (telefon, tabletă, laptop) și presupune dezvoltarea necorespunzătoare a sistemului neurologic, din cauza lipsei de stimulare psihomotrică.

Pentru a se dezvolta, copilul are nevoie de interacțiune cu mediul înconjurător, în special în primii trei ani de viață. Acesta învață din ceea ce vede, ce aude, ce simte. Atunci când este expus în mod exagerat la mediile virtuale, cel mic este privat de explorarea mediului, de descoperiri tactile, olfactive, de observare și interacțiune cu oamenii din jur și duce un mod de viață sedentar, care nu-i permite nici dezvoltarea corpului, prin mișcare.

Ecranele nu răspund nevoilor copilului, nu discută cu el, nu-l provoacă la descoperiri, de aceea devin un pericol în dezvoltarea armonioasă a acestuia, ducând la comportamente din spectrul autist.

Studiile arată că timpul exagerat de mult petrecut de copiii mici în fața ecranelor, este asociată cu rezultate negative asupra sănătății, cum ar fi:

  • scăderea capacității cognitive,
  • întârzierea dezvoltării limbajului,
  • dificultăți de vorbire și exprimare,
  • hiperactivitate,
  • scăderea capacității de atenție
  • nu răspunde când este strigat,
  • nu înțelege ce i se spune,
  • iritabilitate.

Cum rezolvăm problema?

Autismul virtual la copii, depistat la timp, se tratează foarte ușor.

  • E de la sine înțeles că în primul rând e nevoie de limitarea accesului la ecrane. Astfel, acestea pot fi înlocuite cu socializare și interacțiune socială.
  • De asemenea, lectura ajută foarte mult în ceea ce privește vindecarea de autism virtual. Copilului trebuie să i se citească povești, să fie atent la detalii, să poarte discuții simple despre acțiunea și personajele din poveste.
  • Dacă copilul poate deja să citească, trebuie încurajat să lectureze cât mai mult, iar cel și mai mic – să se joace.
  • Pentru a putea oferi atenție, copilul are nevoie de atenție. Nu din partea imaginilor virtuale, ci din partea părinților, a celor din jur. Astfel, copilul trebuie învățat să socializeze, să interacționeze, să facă activități senzorio-motorii pentru o neurodezvoltare corespunzătoare.
  • Stabilirea de reguli și limite rezonabile. Academia Americană de Pediatrie recomandă ca cei mici să nu fie deloc expuși la ecrane în primii 2 ani de viață. Până la vârsta de 6 ani se recomandă maximum o oră pe zi, iar între 6-12 ani – maximum 2 ore pe zi.

Prevenția este importantă!

Pentru a preveni dependența de ecrane, important este să limităm pe cât mai mult posibil accesul copiilor la acestea. Însă pentru că părinții sunt un exemplu în acest sens, este foarte important ca și aceștia să lase la o parte telefonul, laptopul sau televizorul și să petreacă timp cu copilul.

Sursa foto – Unsplash

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.