Efectul Mozart este denumirea științifică dată unei presupuse intensificări a dezvoltării creierului, care se produce la copiii sub 3 ani dacă ascultă muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart. Teoria susține că bebelușii și copiii care ascultă muzica lui Mozart, devin mai inteligenți.
Cum a fost descoperit „efectul Mozart”
„Efectul Mozart” este o denumire inventată de Alfred A. Tomatis în 1991, pentru a denumi presupusa intensificare a dezvoltării creierului care se produce la copiii sub 3 ani dacă ascultă muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart. Expresia a fost descrisă într-un studiu doi ani mai târziu, în revista Nature. Atunci a declanșat un interes de mari proporţii în mass-media și s-a scris tot mai mult despre faptul că dacă ascultăm muzica lui Mozart, inteligența noastră sporește. Mii de părinți au afirmat că Mozart chiar ajută la dezvoltarea celor mici. Mai mult chiar, în 1998 Zell Miller, guvernatorul statului Georgia din Statele Unite, a cerut ca o parte din banii circuitului agricol să fie retraşi în baza de stat, astfel încât fiecare copil nou-născut să poată primi un CD cu muzică clasică.
Ce spun studiile
În 2006, în Marea Britanie a fost realizat un studiu pe opt mii de copii. Aceștia au ascultat câte 10 minute fie cvintet de coarde al lui Mozart în D Major, fie o discuţie despre un experiment sau o secvenţă de trei piese pop : Blur – „Country House”, „Return of the Mack” de Mark Morrison şi PJ şi Duncan – „Stepping Stone”. Copiii care au ascultat Mozart au realizat bine sarcinile, dar cei care au ascultat muzică pop au făcut chiar mai bine. Acest lucru demonstrează că și alte tipuri de muzică ar putea avea un rol deosebit de important în dezvoltare, însă fenomenul este cunoscut sub aceeași denumire – „efectul Mozart”.
De asemenea, în anul 1997, Rauscher și Shaw au anunțat că au dovezi științifice asupra faptului că lecțiile de pian și de canto sunt superioare lecțiilor de utilizare a computerului din punctul de vedere al îmbunătățirii aptitudinilor de gândire abstractă ale copiilor. Experimentul a inclus trei grupuri de preșcolari: copiii dintr-un grup au luat lecții particulare de pian/claviatură și de canto, al doilea grup a luat lecții private de folosire a calculatorului, iar copiii din al treilea grup nu au primit niciun fel de lecții. Copiii care au luat lecții de pian/claviatură au avut rezultate cu 34% mai bune la testele care le măsurau capacitățile spațial-temporale decât ceilalți.
Care e adevărul
Totuși, unii cercetători nu sunt de acord cu rezultatele studiilor. Aceștia se întreabă de ce însuși Mozart s-a îmbolnăvit atât de des dacă muzica lui era capabilă să îmbunătățească sănătatea? Dacă audițiile cu muzica de Mozart măresc nivelul inteligenței și încurajează spiritualitatea, atunci de ce nu sunt specialiștii în muzica lui Mozart cei mai deștepți și mai spirituali oameni? Răspunsul rămâne să-l dea fiecare dintre noi.
În ciuda controverselor la acest subiect, nu putem nega efectele miraculoase ale muzicii asupra bebelușilor și copiilor. Aceasta încurajează dezvoltarea atât în sfera mentală, cât și fizică. Punând muzică bebelușului, îi sunt activate căile neutre ce sunt responsabile pentru diverse abilități precum creativitatea, memoria, limbajul, inteligența emoțională, înțelegerea matematicii etc.
sursa foto – Unsplash